tirsdag 30. august 2016

Kjøtterstatning uten soya


For å være litt mer miljøvennlig og minske kjøttforbruket mitt, så har jeg bestemt meg for å spise vegetarisk noen dager i uka. Denne oppskriften fant jeg på Vegetarbloggen. Et flott og velsmakende alternativ til soyagranulat, som jeg ikke er noen fan av.

4 porsjoner

Ingredienser:

1 blomkål
4 dl mandler (eller andre typer nøtter)
2 ss olje
1 ss kokosnektar (eller andre typer sirup)
2 ss coconut aminos (eller soyasaus)
1 ts røkt paprikapulver (eller liquid smoke)
1 ss paprikapulver
2 ts oregano
Enkel pasta eller pizzasaus




Fremgangsmåte:

Hakk mandlene litt i food processoren før du har oppi blomkål i buketter og kjører til du har små biter. Ha så i resten av ingrediensene og kjør litt til. Fordel massen på et bakepapirkledd stekebrett og stek på 180 grader i ca 45 minutter. Rør et par ganger underveis, så ingenting svir seg. Bland kjøtterstatningen med pasta- eller pizzasaus.




Enkel pastasaus

Ingredienser:

1 liten løk
1 gulrot
1 ts ramsløkpure (eller 1 fedd hvitløk)
1 kartong hermetiske tomater eller tilsvarende i friske tomater
1-2 ss tomatpure
1 ss coconut aminos
1 ts paprikapulver
1 ts oregano
1 ts basilikum
salt og pepper




Fremgangsmåte:

Hakk løken (og hvitløk om du bruker det) og stek den gyllen. Tilsett ramsløkpure, raspet gulrot, tomater og tomatpure og la koke i 10 minutter. Tilsett resten av ingrediensene og la koke i 10-15 minutter til. Ha kjøtterstatningen i de siste 5 minuttene. Jeg synes det holder med halvparten til denne sausen, men du kan gjerne ha i alt.
Jeg spiser ikke pasta, men synes denne sausen er god til potet- og sellerirotmos eller ovnsbakte søtpotetbåter.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...